Sedna - nová planéta slnečnej sústavy?

31.03.2004

Sedna (na obrázku predstava umelca - Robert Hurt (Spitzer Science Center))
Poďakovanie: Michael E. Brown (Caltech), Chad Trujillo (Gemini Observatory) a David Rabinowitz (Yale), Spitzer Space Telescope

Naša planetárna sústava, slnečná sústava, pozostáva z ústrednej hviezdy nazývanej Slnko a deviatich planét (Merkúr, Venuša, Zem, Mars, Jupiter, Saturn, Urán, Neptún, Pluto). To je skutočne veľmi stručná informácia o slnečnej sústave. V rýchlosti by sme mali pridať a z miliónov ďalších objektov. To číslo skutočne nie je prehnané. V prvom rade sa musíme zmieniť o asteroidnom pásme medzi Marsom a Jupiterom. Asteroidy v tomto pásme by boli schopné vytvoriť planétu (pravdepodobne väčšiu ako Mars).
Tento pás asteroidov nie je jediný v našej slnečnej. Za Neptúnom, približne vo vzdialenosti 50 AU (1 AU je vzdialenosť medzi Slnkom a Zemou, tj. 150 miliónov kilometrov), sa nachádza pás ľadových asteroidov, ktorý sa nazýva Kuiperov pás.

Objavenie Sedny porovnaním fotografií zhotovených niekoľko hodinovým odstupom.
Poďakovaním: Palomar Observatory

Na samej hranici slnečnej sústavy predpokladá existencia Oortovho mraku, ktorý siaha až do vzdialenosti 3 svetelných rokov (190 000 AU). Končí tam, kde končí gravitačná dominancia Slnka a začína gravitačná dominancia iných hviezd. K téme Oortovho mraku sa vrátime niekedy neskôr.
Sedna, novo objavený objekt je veľmi zvláštny objekt. Jej dráha je silne pretiahnutá elipsa, s bodom obratu vo vzdialenosti 76 AU (najbližší bod obratu), kým vzdialený bod obratu je približne vo vzdialenosti 850 AU. Doba obehu Sedny je 10 500 rokov, to znamená, že posledne sa nachádzala v podobnej pozícii, keď v Európe končila posledná doba ľadová. Momentálne je jej vzdialenosť okolo 90 AU a blíži sa veľkou rýchlosťou k bodu obratu

Sedna je významná tým, že jej priemer je okolo 1700 km. Je menšia než náš Mesiac, ale väčšia než mnohé z vyše 100 mesiacov Slnečnej sústavy. Sedna pravdepodobne nebude uznaná za desiatu planétu slnečnej sústavy.
Rozhodnúť sa, či nejaké teleso je planéta, alebo nie, je problematické. Pravdepodobne zostaneme u historicky uznaných deviatich planétach (rozumej planéta je to, čo historicky uznávame za planéty). V tomto smere bol zaujímavým prístupom definícia Sumerov, ktorí hovorili o planétach ako o bohoch, ktorí majú svoje vlastne tabuľky osudu. Pravdepodobne to súviselo zistením, že nie všetky svetelné body sa nachádzajú na nočnej oblohe v nemennej zostave, niektoré putujú, akoby po svojej vlastnej vôli. Bohovia mali svojich pomocníkov, ktorí ich sprevádzali po ich púti (nemali vlastnú tabuľku osudu) a mohli by sme to chápať ako povedomie o existencii mesiacov. Náš vlastný Mesiac však považovali za jednu z planét.

Eskimácka bohyňa morí, Sedna.

Sedna zrejme štatút planéty nezíska (ale ani Pluto o ten štatút nepríde). Uzavrime túto otázku tým, že kritérium veľkosti rozmeru, ani hmotnosti nie je dobré kritérium, lebo v každej konečnej množine máte najmenší prvok. Ak vylúčime zo súboru deviatich planét Pluto, na rad príde Merkúr a kto povie kedy prestať? Mimochodom Saturnov mesiac Titán so svojim polomerom 2575 km je väčší než Merkúr (2440 km).
Ďalšou zaujímavosťou Sedny je jej farba. Je červená. Urán, Neptún, Pluto majú malú hustotu, skladajú sa pravdepodobne z väčšej časti z ľahkých prvkov. Ich farba je modrá, čo pravdepodobne súvisí s tým, že v bezfarebných plynoch, kvapalinách a na bezfarebných čiastočkách sa svetlo rozptyľuje rovnako, ako vo vzduchu na Zemi a vzniká namodravý odraz (modrá obloha). Niečo podobného by sme mohli očakávať aj u objektov, ktoré sa nachádzajú za Plutom. Pôvod červenej farby Sedmy sa skúma.
Sedna nie je jediným objektom, ktorý bol objavený za Kuiperovým pásom, ale zatiaľ je z nich najväčší. Hľadanie nových objektov je relatívne jednoduché (ak odhliadneme od mohutnosti teleskopov). Zhotovia sa tri fotografie z toho istého miesta s odstupom času niekoľko hodín a fotografie sa porovnávajú, či na nich nie je vidieť pohyb voči hviezdnemu pozadiu.

Pomenovanie Sedna bolo vypožičané z mytológie Eskimákov. Mýt o prekrásnej dievčine s pohnutým životom, ktorá sa stala vládkyňou morí, si môžete prečítať v anglickom preklade.