Projekt Clickworkers znova žije!

16.02.2005

 

< Späť --     Úvodná stránka      -- Ďalší >



Záhadné útvary na povrchu Marsu vás môžu prekvapiť pri vyhodnocovaní kráterov na povrchu Marsu. Že by ste takú prácu chceli mať? Nech sa páči - váš sen sa práve splnil. To nie je vtip, ani nepodarená reklama. Projekt Clickworkers bol po dlhej odmlke oživený.
Poďakovanie: NASA Ames's experiment


Dávno nás nepotešila tak správa, ako tá, na ktorú sme pred pár dňami narazili. Je to skutočne hodné dňa otvorených dverí, ktorý sa koná na našej katedre 17-ho februára 2004 od 9:00.

Projekt Clickworkers znova žije!!!



Čo je projekt Clickworkers?

Existuje veľa takých vedeckých činností, ktoré vyžadujú mimoriadne veľa ľudskej práce, ale nevyžadujú extrémne vedecky pripravené pracovné sily. Identifikácia kráterov na Marse patrí medzi takéto činnosti a ich klasifikácia podľa ich veku je len o niečo málo obtiažnejšia.
Od novembra roku 2000 až po september roku 2001 zahájil NASA experiment, ktorý dokázal, že laická obec pozorovateľov (clickworkers - doslovne "pracujúci klikaním") dokáže byť mimoriadne užitočná. Nájdu sa na celej zemeguli taký (jedni tu, druhí tam), ktorý na pár minút sa pustili do práce a o identifikovali, či klasifikovali nejaké krátery. Našli sa aj taký, ktorý tomu venovali hodne času a pracovali tvrdo. Dôležité je, že prispeli celkovo mnohí a urobili množstvo práce, ktorú vedecký pracovníci a čerství absolventi astronómie by museli robiť dlhé-dlhé mesiace.
Cieľom projektu bolo ukázať, že veľké množstvo hodnotení urobených laikmi dokáže vyrovnať (po štatistickom spracovaní) kvalitnú prácu odborníkov. Niektoré výsledky týchto výskumov sú dostupné online.
V rámci projektu sú veľmi jednoduché tréningy pripravené odborníkmi NASA. V jednom z nich sa naučíte označovať vnútrajší okraj kráterov na fotografii (zanesením štyroch bodov na miesto, ktoré považujete za súčasť vnútorného okraja).
Druhý tréning je klasifikácia. Na príkladoch je vám ukázané, že čo sa považuje za čerstvý kráter, ktorý je stredne starý a ktorý je veľmi starý. Obrázky vám ponúka špeciálny server a jeden obrázok nechá vyhodnotiť veľkému počtu záujemcov (clickworkerom). Každý označí konkrétny kráter maličko inak, ale keď sa výsledky štatisticky spracujú pre jeden kráter, zistilo sa, že kvalita označenia sa vyrovná kvalite, ktorú by robil odborník špecialista. Laická verejnosť sveta však predstavuje obrovskú kapacitu.
Keď máte chuť, tak môžete si od servera vyžiadať aj obrázky, ktoré ešte nikým pred vami neboli označované. Môže sa vám stať, že narazíte na niečo prekvapivého, ako sme narazili aj mi (pozri obrázok vyššie). Môžete vyžiadať aj odbornú pomoc, pokiaľ narazíte na niečo, s čím si neviete rady a považujete to za dostatočne zaujímavé (môžete spracovanie obrázku odmietnuť a vyžiadať si niečo iného). Môžete získať aj presné informácie o tom, že kedy, kde a za akých podmienok záber zhotovil. Inými slovami, ste súčasťou tímu!
Podobne je tomu aj v prípade, keď sa majú klasifikovať krátery. Táto činnosť je mierne obtiažnejšia. Pôvodný projekt obsahoval len tri triedy, do ktorého sa krátery zatriedili (čerstvé, erodované a duchy). Projekt bol po prehlásení príprav letu na Mars (spolu stovkami iných projektov, ako aj napríklad podpory Hubblovho vesmírneho teleskopu) pozastavený pre nedostatok financií. Autori sľubovali, že sa budú snažiť nájsť iné financovanie tohoto veľmi populárneho projektu a zdarilo sa.
Projekt je znova živý, aktívny, alebo nazvite to ako chcete. Teraz treba, aby sa starí "Clickworkeri" ale aj noví sa pustili do práce a navštevovali túto stránku znova. Jej životnosť je v našich rukách.
Ste začiatočník, čo sa práce s počítačom týka? Ťažko manipulujete s myšou? niet lepšieho tréningu, než označovanie kráterov! Po pár hodinách, a hlavne pri opakovaných návštevách sa vaše schopnosti zdokonalia, a myš budete ovládať majstrovsky.
K pôvodnej klasifikácii pribudla bohatá klasifikácia, kde porovnávaním s predkladaným vzormi môžete zvoliť typ krátera. Ako sa to robí. Máte pred sebou dvakrát ten istý obrázok. Na ľavom je krúžkom označený kráter, na ktorý sa máte sústrediť. Na pravom obrázku nemáte ten istý obrázok bez krúžku (ten vás nemá rušiť). Pod obrázkami máte tri kategórie.
Stratigpraphical type - ako vznik kráteru pozmenil okolie, do ktorého sa zasadil samotný kráter (posúdenie vonkajšku, okolia krátera)
Ejecta Morphology - ako sa sformoval materiál vyvrhnutý z krátera do okolia
Interior Morphology - ako sa sformoval vnútrajšok krátera.

Starý jednoduchý spôsob hodnotenia sa osvedčil, teraz sú autori zvedaví, či sa osvedčí táto druhá, podstatne komplikovaniejšia forma.
Záujemci neváhajte, skúste to, čo vás baví


-AT-


< Späť --     Úvodná stránka      -- Ďalší >