UKF | FPVaI | TPL | AIS | eMAIL
základné informácie
štúdium
výskum
odkazy

katedra fyziky
physics@ukf.sk
+421 (37) 6 408 613
história katedry

Samostatná katedra fyziky vznikla 1.9. 1962 vyčlenením z katedry matematiky, ktorá bola založená 1.9.1960. Na katedre matematiky a fyziky od školského roku 1961-62 v sekcii fyziky pracovalo 6 učiteľov, z ktorých 3 učitelia (D. Kluvanec, Á. Kecskés, M. Rakovská) pracujú na katedre fyziky dodnes.

Na samostatnej katedre fyziky v školskom roku 1962-63 pracovalo 12 učiteľov a 1 technický pracovník. Od 1.2.1980 do roku 1990 bol ku katedre pričlenený Kabinet didaktickej techniky. V období od 1.9.1981 do 31.8.1987 bola ku katedre pričlenená aj katedra základov techniky ako samostatné oddelenie. V súčasnom období pracuje na katedre 11 interných pedagogických pracovníkov, z toho 1 profesor, 8 docentov a 2 odborní asistenti. Deväť pedagógov má vedeckú hodnosť kandidáta fyzikálno-matematických vied. Do štúdia externej vedeckej ašpirantúry je zapojený 1 interný pracovník a okrem toho na katedre sú 2 interní a 6 externí študenti doktorandského štúdia.

V období od vzniku katedry do 31.8.1968 bola vedúcou katedry PaedDr. Mária Baranovičová. Od 1.9. 1968 do 30.9. 1971 vedúcim katedry bol doc.RNDr. Václav Koubek, CSc., od 1.10. 1971 do 1.12.1989 bol vedúcim katedry prof.RNDr.Ing. Daniel Kluvanec, CSc., od 1.12.1989 do 30. 7. 1999 vedúcim katedry bol prof. RNDr. Árpád Kecskés CSc., od 1.8.1999 do 31.8.2002 bol vedúcim katedry Doc. RNDr. Ľubomír Zelenický, CSc. a od 1.9.2002 je vedúcim katedry prof. RNDr. Árpád Kecskés, CSc.

Katedra zabezpečuje výučbu fyziky pre študentov magisterského štúdia učiteľstva všeobecno-vzdelávacích predmetov, jednoodborového neučiteľského štúdia Fyzika materiálov a fyzikálnej časti Prírodovedy pre štúdium učiteľstva pre 1. stupeň základnej školy. Podieľa sa aj na bakalárskom štúdiu z odboru Gemológia. Katedra má spôsobilosť konať štátne skúšky v študijnom odbore magisterského štúdia Učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov, predmet fyzika, konať doktorandské štúdium, dizertačné skúšky a udeľovať vedekco-akademické hodnosti PhD., v odbore 11-65-9 z Teórie vyučovania fyziky a v odbore 11-21-9 Všeobecná fyzika a matematická fyzika a konať rigorózne skúšky v študijnom odbore Učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov, špecializácia fyzika. Na zabezpečenie experimentálnej výučby má katedra k dispozícii 3 laboratóriá.

Vedecko-výskumná činnosť katedry sa do roku 1970 spájala v prevažnej miere s individuálnymi záujmami pedagogických pracovníkov. Do roku 1970 bolo na katedre riešených celkom 5 úloh (4 štátne a 1 fakultná).

Súčasná vedecká profilácia katedry má svoje začiatky v rokoch 1970 - 71, keď učitelia katedry začali svoj odborný rast úzko spájať s riešením výskumných úloh. Zameranie výskumu je integrované do dvoch nosných smerov, z ktorých jeden je orientovaný na teóriu vyučovania a druhý na základný a aplikovaný výskum s nasledovnými smermi :

  • Výskum termofyzikálnych a mechanických vlastností disperzných materiálov so zameraním hlavne na elektrotechnickú keramiku, polymérne kompozity a na rozvoj experimentálnych metód merania fyzikálnych parametrov pevných látok.
  • Výskum v oblasti hmotnostnej spektrometrie je zameraný na vyšetrovanie existencie, štruktúry a stability homo- a hetero-atómových vysokoteplotných molekúl a na kinetické vyšetrovanie vzniku izotopových molekúl (výmena izotopov, modelovanie geochemických procesov).
  • V teórii vyučovania fyziky je výskum orientovaný na poznávacie metódy fyziky v didaktickom modeli so zameraním na empirické metódy v školskej fyzike a na kreativitu žiakov vo vyučovaní fyziky s cieľom rozvíjať ich špecifické schopnosti, talent a nadanie prostredníctvom fyzikálnej olympiády a inými špeciálnymi formami a metódami.

Uvedený výskum sa realizuje v dvoch výskumných laboratóriách katedry, z ktorých laboratórium pre výskum tepelných vlastností pevných látok bolo založené v roku 1978 v spolupráci s n.p. EPL Čab. Hmotnostno-spektrometrické laboratórium začalo pracovať v roku 1992.

V rokoch 1970-75 boli na katedre riešené a úspešne obhájené 3 výskumné úlohy (2 štátne a 1 rezortná).

V období rokov 1976-1980 sa na katedre riešilo 5 výskumných úloh, ktoré boli ukončené záverečnými správami a úspešne obhájené (2 štátne, 1 rezortná a 2 fakultné).

V rokoch 1980-1990 vedecko-výskumná práca pokračovala v súlade s vedecko-výskumnou profiláciou katedry. V tomto období bolo záverečnými správami ukončených a obhájených 7 výskumných úloh.

Po roku 1990 katedra zameranie vedecko-výskumnej činnosti si zachovala a začala sa orientovať na riešenie grantových výskumných projektov. Za obdobie do roku 1999 sa na katedre riešilo a úspešne ukončilo so záverečnou hodnotiacou správou 5 projektov VEGA, 6 projektov CGA a 5 projektov TEMPUS v spolupráci s domácimi partnerskými spoluriešiteľskými organizáciami.

Vedecko-výskumná práca katedry našla svoj odraz v publikačnej činnosti učiteľov katedry, ktorí uverejnili od jej vzniku vyše 600 odborných a vedeckých článkov, z ktorých prevažnú časť možno považovať za pôvodné vedecké práce. Učitelia katedry napísali samostatne, alebo sa zúčastnili ako spoluautori vyše 120 skrípt, resp. učebníc. Okrem toho publikovali populárne články, recenzovali kandidátske, doktorandské, rigorózne práce a rôzne vedecké a odborné štúdie. Zanedbateľná nie je ani prekladateľská činnosť učebníc a článkov do maďarského jazyka.

V nadväznosti na vedecko-výskumné zameranie katedry úspešne sa rozvíja spolupráca so zahraničnými školami a organizáciami :

  • Spolupráca s Výskumným centrom Werkstofftechnologie Bereich Engineering, Forschungszentrum v Seibersdorfe (Rakúsko) je zameraná na oblasť štúdia termofyzikálnych vlastností materiálov, meranie súčiniteľa teplotnej vodivosti a kontaktného tepelného odporu vrstevnatých kompozitov, ako aj vývoju experimentálnych metód.
  • Spolupráca s KF VŠPg v Szegede má už viac ako 30 - ročnú tradíciu. Ide predovšetkým o spoluprácu v oblasti didaktiky fyziky, zabezpečovania semestrálnych študijných pobytov našich študentov v MR a každoročne poriadaných výmenných exkurzií. V didaktike fyziky pravidelne vymieňame učebné texty, študijné materiály, recipročne sa zúčastňujeme na metodických seminároch a konferenciách, ktoré sesterské katedry poriadajú a príležitostne realizujeme aj výmenné študijné pobyty.
  • Spolupráca s CMA (Centrum for Microcomputer Aplication) na Amsterdamskej univerzite v Holandsku je zameraná na vývoj programového prostredia pre počítačom podporované fyzikálne laboratórium.
  • V oblasti didaktiky fyziky katedra úzko spolupracuje aj s Katedrou didaktiky fyziky na MFF UK v Prahe a Katedrou didaktiky fyziky na PrF PU v Olomouci. Ide o pravidelnú výmenu publikácií, recipročnú účasť na seminároch a vedeckých konferenciách poriadaných sesterskými katedrami.

Za významnú možno označiť aj spoluprácu v oblasti starostlivosti o talentovaných žiakov vo fyzike v rámci súťaží FO v medzinárodnom kontexte hlavne s pracoviskami, ktoré tejto záslužnej činnosti venujú zvláštnu pozornosť. Ide hlavne o nasledovné pracoviská :

  • Katedra fyziky VŠP, H. Králové (doc. RNDr. I. Volf, CSc.),
  • Institute of Physics Polish Academy of Sciences (Dr. W. Gorzkowski),
  • University of Kent, Canterbury, Great Britain (Dr. C. Izemberg),
  • Eötvös University, Budapešť (Dr. P. Gnädig), Institut für Pädagogik der Naturwissenschaften, Universität Kiel (Dr. G. Lind),
  • Langhaugen Skole, Bergen Norvay (I. H. Helstrup).

Spolupráca s domácimi pracoviskami a inštitúciami je realizovaná v prevažnej miere formou spoločnej účasti na riešení výskumných projektov VEGA a TEMPUS, v spoločnej príprave učebných textov, ako aj vo vzájomnej výučbovej a konzultačnej činnosti, vedení diplomových prác, doktorandov v odbore teórie vyučovania fyziky a fyziky kondenzovaných látok a akustiky.

V súvislosti s vedecko-výskumnou činnosťou katedra venuje pozornosť aj študentom v rámci ŠVOČ. Členovia ŠVK pri katedre fyziky sa prezentujú od školského roku 1971 - 1972 každoročne 4 - 5 prácami na fakultnom kole. V celoštátnych kolách získali 6 prvých miest a dve mimoriadne ceny ČSAV, 6 druhých miest a 7 tretích miest. Vo fakultných kolách naši študenti získali 30 prvých, 20 druhých a 25 tretích miest.

created by jan ondruska